تبلیغات

آخرین ارسال های تالار
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
بلا برای مومن

توصیه می شود دو مبحث قبلی حتما خوانده شود.

در رابطه با بلا و خیرخواهی خدا و ارتباط آن دو صحبت می کردیم. و گفته شد بلا برای ظالم ادب است. یک نکته که جا ماند این است که فکر نکنید ظالم تنها کسی را می گویند که حق کسی را خورده و کلاهبرداری کرده و ... مگر در دعای کمیل نخوانده اید «ظلمت نفسی» هر گناهی و جرمی و خطایی ظلم بر نفس است و شخص، ظالم محسوب می شود.

اما ادامه بحث گاهی افراد مورد بلاها و مصائب جورواجور قرار می گیرند و مشکلات از در و دیوار بر سر آنها فرو می ریزد و براستی انسانهای درستکار و مؤمنی هستند مثلا انسانهای خیر خواهی هستند و سعی در رفع مشکلات دیگران می کنند اما در این راه خساراتی متحمل می شوند یا ... این افراد با وجود اینکه ظلم نکرده اندًٌٔ دچار گرفتاریها می شوند فلسفه امتحان این افراد چیست؟

آیا تاکنون اطرافیان خود را که ادعای محبت و دوستی نسبت به شما دارند را مورد آزمایش قرار نداده اید که ببینید آیا راست می گویند یا نه؟ مثلا در گرفتاری خود ، رفتار آنها را زیز ذره بین قرار می دهید که چگونه با شما رفتار می کنند، آیا بی تفاوتند یا شما برایشان مهم هستید و به کمک شما می شتابند؟ آیا از خوشحالی شما خوشحال می شوند؟

کسانی هم که می گویند ایمان آورده اند، قطعا ایمان آنها مورد آزمایش قرار می گیرد که آیا راست می گویند یاخیر؟ و این همان چیزی است که در آیه ی 2 سوره عنکبوت آمده است: آیا مردم گمان کرده‏اند به صرف اینکه بگویند ایمان آورده‏ایم رها مى‏شوند و آزمایش نمى‏شوند؟! (2)با اینکه ما کسانى را که قبل از ایشان بودند بیازمودیم، باید خداوند راستگویان را معلوم کند و باید حتما دروغگویان را مشخص سازد (3).

راست و دروغ ایمان داشتنتان با آزمایش شدنتان معلوم می شود. و حضرت علی علیه السلام در ادامه گفتار خود می فرمایند: البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان

طبق این آیه و حدیث همیشه هم دنبال این نباشید که چه گناهی کردم که این بلا بر سرم آمد،که البته خیلی خوب است از گناهان خود استغفار کنید ولی به این موضوع هم بیندیشید که خدا شما را در سختیها و ورطه ها و موقعیتهایی می گذارد تا ببیند چقدر در ادعای ایمان خود راسخ هستید و آیا ایمانتان در قلبتان تثبیت شده است یا نه؟!!!

و در راستای این مطلب سخن زیبا و قابل تامل دیگری از حضرت علی علیه السلام است که در حکمت 112 نهج البلاغه آمده، می فرمایند: هر کس ما اهل بیت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را دوست بدارد، پس باید فقر را چونان لباس رویین بپذیرد. (یعنى آماده انواع محرومیّت‏ها باشد)

یعنی با انواع محرومیتها امتحان می شود که آیا همچنان بر سر محبت ما اهل بیت علیهم السلام می ماند یا با کوچکترین ناملایماتی از کوره در می رود و زیر همه چیز می زند؟

بس بلا را به عنوان هدیه ای از جانب خدا و اهل بیت علیهم السلام بدانید برای بروز ایمان و محبت خود به خدا و چهارده معصوم علیهم السلام و با روی گشاده از بلاها استقبال کنید تا آنها خود شما را در سربلند و سرافراز شدن در این امتحانات یاری کنند. و بدانید با موفقیت در این امتحان به آنها نزدیکتر شده و محبوب تر می شوید.

ادامه بحث در ادامه خواهد آمد.



:: لینک ثابت
ن : yazahra
ت : 1 آذر 1392
بازدید : 209
نظرات : 0
همه چیز خیر است

قسمت دوم

ابتدا توصیه می شود بحث قبلی خوانده شود و سپس بحث امروز را نگاهی بیاندازید.

گفته شد و خوانده شد که همه چیز که خدا برای ما قرار داده خیر است، شاید قبول این مطلب سخت باشد به خصوص وقتی در شرایط سخت و پیچیده ای قرار داشته باشید؛ مثلا ممکن است هم ناتوانی یا بیماری جسمی داشته باشید و شرایط مالی مناسبی هم نداشته و خانواده همراهی هم که ندارید هیچ، تازه برای شما مشکل سازند و یا خود با مشکلاتی سر در گریبانند.

براستی آیا این همه درد و راه های بن بست و آزارهای روحی و تنهایی و بی کسی و ... خیر است؟؟؟!!!!   اگر اینها خیر است پس شرّ کجاست؟

گاهی هم سوالات رنگ و بوی دیگری دارند:

مگر من چه گناهی کردم که مستحق چنین بلاهایی هستم، گویا خدا مرا نمی بیند، اصلا خدا؟؟؟؟؟

حال بیایید و به جای آن سوالات و فکرها و شاید توهمها به این سوالات بیاندیشید:

  • درد و بلا و بی کسی برای چه؟
  • تعریف خیر و شر چیست؟
  • اگر خدا چه می کرد ، آنگاه گمان می کردید که شما را می بیند؟

گاهی در اتفاقات پیش آمده از مشکلات و محرومیتها و فقدانها و از دست دادنها و ... مقصر همه را، زمین و زمان می دانید و ناسزا می دهید و متوسل به شاید ها و اگرها می شوید و...

          اگر فلان جا نرفته بودم .....

اگر فلان کس این حرف را نزده بود یا این کار را نکرده بود ...

اگر به جای این کار ، کار دیگری کرده بودم ....

و اگر .. و اگر ...

ای کاش پام شکسته بود و به آنجا نرفته بودم،

ای کاش مرده بودم . این روزها را نمی دیدم،

ای کاش اصلا آفریده نشده بودم و...

چرا بلا؟ چرا مصیبت؟ چرا محرومیت؟ و چرا ....

دلایلی متفاوتی برای بروز بلاو مصیبت وجود دارد، ولی اولین نکته اینکه:

برای همه بلا و مصیبت و امتحان هست. حتی برای اولیاء و نزدیکان و اهل بیت علیهم السلام! بلا و مصیبت بیشتر از آنچه در کربلا رخ داده است وجود دارد؟؟!!(لطفا دقایقی به مصایب آن روز بیاندیشید و به آن کسی که چنین بلاهایی برای او رخ داده است).

پس:   سوال چرا من؟ سوال نادرست و غلطی است، باید پذیرفت دنیا با بلا و امتحان همراه است و هر کس و در هر جایگاهی که باشی چنین چیزی وجود دارد اگر این مطلب را پذیرفتی، نگوییم همه راه نصف راه را رفته اید؛ مگر نشنیده اید که خدا می فرماید: (قطعاً همواره شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها وثمرات آزمایش می‏کنیم! (155بقره) دقت کنید  در لنبلونَّ «ل» و «نّ» هر دو برای تاکید است یعنی حتما حتما مبتلی می کنیم.

فلسفه اینکه هر کدام از بندگان دچار بلا می شوند متفاوت است. فلسفه بلا:

این سوال را به روشنی و زیبایی حضرت علی علیه السلام پاسخ داده اند. با مثال توضیح می دهیم؛ فرض کنید فرزندتان راه خطایی را در پیش گرفته و یا دوست نزدیکتان مسیر غلط و منحرفی را انتخاب کرده، آیا او را آگاه نمی کنید، شاید اگر متوجه نشود متوسل به قاطعیت و زور شوید و برخوردی هم با او بکنید؛ همچنین است وقتی فرزندتان خلافی کرده و پا کج گذاشته است؛ این برخورد شما از روی ادب کردن و بیدار نمودن اوست و به واسطه محبت شدیدی است که به او دارید؛ حال بدانید خدا هفتاد برابر مهربان تر از پدر و مادر است، بیایید و محبت و مهربانی خدا را به خود احساس کنید، باور کنید که او رئوف است، رحیم و رحمن و کریم است، و ... پس برای بیداری و اگاهی، شما را ادب می کند با بلا و مصیبت و به هر وسیله ای که شما به خود آئید، اما همه، از دوست داشتن فراوان اوست وگرنه مثل بسیاری دیگر شما را به حال خود می گذاشت و همه را می گذاشت در آخرت تصفیه کند آنجا که دیگر راهی به جایی ندارید. اما اینجا می توانید توبه کنید و برگردید. پس هر گاه به خود یا دیگری ظلم کردید و گناهی مرتکب شدید، خدا ادبتان می کند. اگر دنبال گناهتان می گردید که توبه کنید خوب است، اما اگر از روی اعتراض است و فکر کرده اید که شما جزء بندگان مقرّبید و می گویید: من که گناهی نکرده ام، به خود آیید که ما تنها 14 معصوم داریم که شما ؟؟؟!!! پس بلا :   للظالم ادب  

نکته جالب دیگر در این راستا این است که گاهی بعضی ممکن است تکبر کنید به درگاه خدا نروید و تضرع و انابه نکنید و رو به سوی او نکنید، همان چیزی که خدا دوست دارد و از شما انتظار دارد، خدا مشتاق شنیدن صدای مناجات شماست و مشتاق گوش کردن به حرفها و درد دلهای شماست، پس شما را تنها می کند، درد می دهد و بلا می فرستد تا به درگاهش روید و با او راز نیاز کنید و تضرع نمایید؛ مگر در قرآن نخوانده اید که دلیل نزول بلا را بیان می کند:ƒ   ما به سوی امتی که پیشاپیش از تو بودند، (پیامبرانی) فرستادیم; آنها را با شدت و رنج و ناراحتی مواجه ساختیم شاید تضرع کنند.(انعام 42)

 

تا اکنون روشن شد امتحان و مصیبت و ... برای همه هست و شاید دلیلش متفاوت باشد برای بعضی برای ادب کردن است که این عین محبت خداست و دقیقا خیر برای بنده است چون قرار است او را به آغوش خدای مهربان برگرداند و در همین دنیا او را پاک گرداند به جای اینکه همه در آخرت بگذارد و بار او را سنگین کند که با مستکبرینی که حاضر نشدند برگردند چنین کرد، درهمین دنیا با او تصفیه حساب می کند. اما دسته ها و دلایل دیگر نزول بلا و خیربودن آنها در ادامه خواهد آمد و اینکه چه چیز خیر است و چه چیز شر.

با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 



:: لینک ثابت
ن : yazahra
ت : 22 شهریور 1392
بازدید : 268
نظرات : 1
خیر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از شرایط زندگی خود راضی نباشید، این نارضایتی گونه های مختلفی دارد:

گاهی دوستان و همراهانی در کنار شما قرار می گیرند که رفتارهای دارند که شما را رنج می دهند،

گاهی از محیط کار خود و همکاران و از محیط تحصیل و اساتید خود و گاهی از .... شاکی هستید یا حق شما را ضایع می کنند و یا وظایف خود را درست انجام نمی دهند،

گاهی از خانواده ی خود و از نزدیکترین کسان خود از پدر و مادر و یا همسر و ... بسیار شاکی هستید، یا شما را درک نمی کنند و یا خصلتهای منفی دارند که شما را آزار می دهند و یا دست روی نقاط ضعف شما می گذارند و شما را مقایسه می کنند و تحقیرتان می نمایند و...

گاهی از وضعیت مالی و امکانات خود بسیار ناراضی هستید و ...

حال چه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آیا می خواهید دیگران را تغییر دهید؟ اگر می توانید بسم الله ....، هشدار هشدار!!!!!!!! مواظب باشید منجر به مشاجره و اخراج و ترک منزل و به هم خوردن دوستی و ... نشود.

         آیا می خواهید از دیگران کمک بگیرید و برای آنها درد دل کنید؟ اکر می خواهید مانعی ندارد ولی بدانید حضرت علی علیه السلام می فرمایند: کسی که پرده از مشکلاتش بردارد خوار و ذلیل می شود.(حکمت 2 نهج البلاغه) البته به مشاوره تأکید شده است اما مشاوره با چه کسی؟ تشخیص دوست و دشمن سخت است، مشاور باید بیطرف باشد، بعدا چیزی به روی شما نیاورد، راز شما را برملا نکند، فراموش نکنید قبل از اینکه کسی رازدار دیگران باشد باید رازدار خودش باشد پس توقع نداشته باشید کسی از راز شما خبر داشته باشد و به کسی نگوید! اگر گفته اند خواری در بردارد پس چه کنیم؟

          آیا......؟ آیا..........؟

ابتدا بیایید و نگاه خود را به افراد و مسائل و شرایط اطرافتان تغییر دهید.

تغییر نگاه

اما چه نگاهی:

          آیا تاکنون اندیشیده اید کسانی که در کنار شما قرار داده شده اند چه با اختیار خودتان و چه به جبر ، در اصل و اساس همه از جانب خداست؟ مگر در قران نخوانده اید که «قُل کلٌّ من عندِالله» یعنی یک بار هم که شده فکر کنیم حتی آزار دیگران و شرایط سخت موجود همه و همه از جانب خداست (قرار نیست اختیار را نفی کنیم قرار است نگاه خود را فراتر ببریم) اما چرا؟ مگر خدا نعوذ بالله با ما دشمنی دارد؟ بحث امتحان و رشد کردن و بزرگ شدن و صبور و حلیم شدن که جای خود، در این رابطه بعدا صحبت می کنیم؛ این نکته مهم است که آیا این امتحانات به خیر ماست یا به ضرر ما؟ یک حدیث شگفت انگیز در این رابطه وجود دارد( لطفا با دقت بخوانید و توجه کامل مبذول نمایید و دل بدهید):

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

        در شگفتم از مرد مسلمان که خدای عز و جل هیچ قضایی برای او نراند جز اینکه خیر او در آن باشد. اگر با قیچی تکه تکه شود برایش خیر است و اگر از شرق تا غرب عالم را در اختیار گیرد باز برایش خیر است.(میزان الحکمه/ج10/ص4935)

پس با این همه خیر به دشمنی نپردازید و ناله و شکایت سر ندهید، خوب نیست اینفدر از خدای به این خوبی که هر کاری با ما می کند خیر است ، تا این اندازه شاکی باشیم درست است شما از شخص یا شرایط ناراضی هستید ولی با نگاهی همه از جانب خداست. گاهی پیغام های سر به مهری در آن اتفاقات و برخوردها و مشکلات و ... نهفته است، پیامک هایی که خصوصی و برای شماست پس بیاید قبل از اینکه این پیامها را حذف کنید یکبار بخوانید:

شاید به یک خلوت شبانه با خدا دعوت شده اید، شاید قرار است بابهایی برایتان باز شود، شاید برای نزدیکی با آقا باید کمی خالص شوید و شما در آتش گذاشته اند تا ناخالصیتان گرفته شود و شاید ظلمی کرده اید قرار است ادب شوید ... .

هر چه هست خیر است.

نکات دیگری در این رابطه هست که ان شاءالله به زودی برایتان می نویسم.



:: لینک ثابت
ن : yazahra
ت : 1 شهریور 1392
بازدید : 286
نظرات : 1